I et markant skridt ind på det eksklusive lydmarked er Samsung nu på vej til at udvide sin portefølje med nogle af verdens mest anerkendte lydmærker. Det koreanske teknologiselskab, som i forvejen dominerer på alt fra smartphones til TV-skærme, får nu en imponerende samling af high-end audiomærker under sine vinger. Det sker gennem Samsungs datterselskab Harman International, som har annonceret opkøbet af Sound Uniteds lydenhed. Med denne handel bliver Samsung pludselig en tungvægter på det audiophile marked – et område hvor de hidtil har været til stede, men ikke dominerende. Man fristes til at sige, at Samsung nu skruer op for volumenknappen i den dyrere ende af lydverdenen.
Et stjernespækket opkøb for 2,4 milliarder danske kroner
Samsung, gennem deres datterselskab Harman International, har indgået en aftale om at overtage Sound Uniteds lydenhed fra Masimo Corporation for den nette sum af 350 millioner dollars (cirka 2,4 milliarder danske kroner) i kontanter. Dette opkøb bringer en imponerende liste af prestigefyldte lydmærker ind under Samsungs paraply, herunder britiske Bowers & Wilkins, japanske Denon og Marantz, samt amerikanske Boston Acoustics. Derudover omfatter handlen også mærkerne Polk Audio, Definitive Technology, Classé og HEOS.
Hvis du sidder og tænker “Wow, det er da en del mærker på én gang”, så har du helt ret. Det er lidt som at købe en hel slikbutik i stedet for bare at vælge en pose bland-selv.
Fra medicinsk innovation til lydens verden
Det er værd at bemærke, at Masimo Corporation, som sælger lydenhederne til Samsung, egentlig er en medicinsk innovator. De købte selv Sound United tilbage i 2022 for intet mindre end 1 milliard dollars (cirka 6,9 milliarder danske kroner). Med et salg på blot 350 millioner dollars nu, ser det umiddelbart ud til, at Masimo tager et betydeligt tab på investeringen efter kun et par år.
Masimo har besluttet at sælge deres forbrugerlyddivision for at fokusere på deres kernekompetence inden for professionel sundhedspleje. Det er lidt som når man køber en dyr sportsvogn og finder ud af, at den faktisk ikke er særlig praktisk til at transportere laboratorieudstyr.
Et audioimperium under Samsung
Med denne overtagelse udvider Samsung sin i forvejen imponerende portefølje af lydmærker. Harman International ejer allerede prestigefyldte mærker som JBL, Roon, Mark Levinson, AKG, Arcam, Infinity, Crown og Revel. Tilføjelsen af Bowers & Wilkins og de andre mærker cementerer Samsungs position som en af verdens største aktører inden for premium lyd.
Det er som om Samsung har besluttet sig for at samle “The Avengers” af lydverdenen – bare i stedet for superhelte har de samlet superhøjttalere og forstærkere.
Hvad betyder dette for forbrugerne?
For den almindelige lydentusiast betyder dette opkøb potentielt flere integrerede løsninger mellem Samsungs elektronik og de nye premium-lydmærker. Vi kan måske forvente at se Bowers & Wilkins-højttalere, der fungerer særligt godt med Samsung-TV, eller Denon-receivere, der har specialfunktioner til Samsung-økosystemet.
Det er dog også værd at spekulere i, om disse luksusmærker vil bevare deres distinkte identitet og kvalitetsniveau, eller om de langsomt vil blive mere “Samsung-ficerede”. Audiofiler er notorisk skeptiske over for forandringer, så Samsung går utvivlsomt forsigtigt frem her.
Fremtidsudsigter og tidslinje
Ifølge den offentliggjorte plan forventes handlen at blive afsluttet inden udgangen af 2025, forudsat at de nødvendige myndighedsgodkendelser falder på plads. Det giver Samsung og Harman god tid til at planlægge integrationen af disse prestigefyldte mærker i deres eksisterende organisation.
Med dette strategiske opkøb positionerer Samsung sig endnu stærkere i en verden, hvor integrationen mellem forskellige teknologier bliver stadig vigtigere. Fra smartphones til smart-home og nu til high-end audio – Samsung bliver mere og mere allestedsnærværende i vores digitale liv.
Så næste gang du lytter til din yndlingsmusik på dine dyre Bowers & Wilkins-højttalere, vil du faktisk lytte gennem en del af Samsung-familien. Verden bliver mindre, lyden bliver bedre, og Samsung bliver større.